Die Brille des Tull-Hammus

24.03.2015
Auf ihren Streifzügen durch Barsaive entdecken die Helden von Earthdawn immer wieder mächtige magische Artefakte, die sie in ihrem Kampf gegen die Schrecken unterstützen. Dabei können auch unscheinbare Alltagsgegenstände unerwartet mächtige Eigenschaften haben – so wie etwa diese Sehhilfe eines vor langer Zeit verschollenen Zwergenmagiers.


Ein Artefakt und seine Geschichte
Die Brille besteht aus einem etwas klobigen, reich verzierten Gestell, das mit seinen langen, durch ein Gelenk verbundenen Bügeln fast an einen Zirkel erinnert. Die Linsen bestehen aus geschliffenem Kristall mit einer leicht bläulichen Färbung; eine der beiden Linsen ist geborsten.
Einst trug der zwergische Magier Tull-Hammus diese Brille bei seinen Studien. Tull-Hammus war fasziniert von den Schrecken und widmete sich gänzlich der Forschung über diese arkanen Invasoren. Sein dabei erworbenes Wissen half ihm bald, die wunden Punkte der Schrecken herauszufinden und sich ihnen zu stellen. Bald war es ihm intuitiv möglich, die Schwachstellen seiner Widersacher zu erkennen, eine Eigenschaft, die auch auf seine Sehhilfe überging. Doch so wie die Brille den Zauberer tief in das Wesen der Schrecken blicken ließ, so erlaubten sie auch den Schrecken, in das Innerste von Tull-Hammus zu blicken. So unterlag er schließlich im Kampf gegen den Wurmschädel Ruhollok; ein Glas der Brille zersprang dabei. Gezeichnet vom Mal dieses Schreckens, sollte Tull-Hammus in den kommenden Jahren Elend und Verzweiflung über seine Familie und Freunde bringen. Selbst jeder Hoffnung beraubt, wählte der Zauberer schließlich das Exil und brach in die Öde auf. Danach hatte ihn nie wieder jemand zu Gesicht bekommen.


Inzwischen mag zwar die vierte Edition von Earthdawn in deutscher Sprache angekündigt sein, hier aber passend zur (inzwischen ersetzten) englischen 3er-Fassung die Regeln zu diesem Artefakt auf Englisch:


Spectacles of Tull-Hammus
The dwarf wizard Tull-Hammus obsessed over the Horrors, studying these creatures and their abilities with tireless diligence. His vast knowledge was of great help when confronting these arcane invaders, helping him to find their weak spots. Tull-Hammus wore these spectacles during his research in tomes and journals, and they gained some of his ability to intuitively assess the weaknesses of his opponents. However, as the spectacles focused the wizard's insight into the nature of the horrors, they too allowed the horrors to gaze into the inner being of Tull-Hammus. He was finally defeated when challenging a powerful Wormskull horror Named Ruhollok, who cracked one of the spectacles’ lenses during the confrontation. Tull-Hammus received the horror’s mark and would bring misery and despair to his friends and loved ones. Disheartened by the anguish he caused among those close to him, the wizard chose to depart into exile. He left for the Wastes, never to be seen again.

Maximum Threads: 2
Spell Defense: 17
Legend Point Cost: Warden

Thread Rank One
Key Knowledge: The wielder must learn that the spectacles’ Name is Spectacles of Tull-Hammus.
Effect: The wearer receives a -4 penalty to his Spell Defense when he is the target of the Horror Mark power.
For 2 Strain, the wielder may gain insight into a horror’s swiftness, revealing ways to outmaneuver it. The wielder makes a Knowledge (Horror Lore) Skill Test and compares the result against the Spell defense of the horror. On an Average Result, the horror receives a -1 penalty to its Initiative Step for a number of rounds equal to the wielder’s Thread Rank. This penalty increases by -1 for each additional Result Level.

Thread Rank Two
Effect: The wearer gains a +2 Rank Bonus to his Knowledge (Horror Lore) skill.

Thread Rank Three
Key Knowledge: The wielder must learn the Name of the mountain from which the crystal for the lenses originated.
Effect: For 3 Strain, the wielder may gain insight into a horror’s armor, revealing weak spots. The wielder makes a Knowledge (Horror Lore) Skill Test and compares the result against the Spell defense of the horror. On an Average Result, the horror receives a -1 penalty to its Physical Armor for a number of rounds equal to the wielder’s Thread Rank. This penalty increases by -1 for each additional Result Level.

Thread Rank Four
Effect: The penalty to the wearer’s Spell Defense when he is the target of the Horror Mark ability is reduced to -2.

Thread Rank Five
Deed: The wielder must replace the cracked lens with a new one created from a crystal from the same mountain.
Effect: For 3 Strain, the wielder may gain insight into a horror’s magical defenses, revealing weak spots. The wielder makes a Knowledge (Horror Lore) Skill Test and compares the result against the Spell defense of the horror. On an Average Result, the horror receives a -1 penalty to its Mystic Armor for a number of rounds equal to the wielder’s Thread Rank. This penalty increases by -1 for each additional Result Level.

Thread Rank Six
Effect: The wearer gains a +4 Rank Bonus to his Knowledge (Horror Lore) skill.

Thread Rank Seven
Key Knowledge: The wielder must learn the name of the Horror that cracked the spectacles’ lens.
Effect: For 4 Strain, the wielder may gain insight into a horror’s arcane power and can try to diminish it. The wielder makes a Knowledge (Horror Lore) Skill Test and compares the result against the Spell defense of the horror. On an Average Result, the horror receives a -1 penalty to its Karma Step for a number of rounds equal to the wielder’s Thread Rank. This penalty increases by -1 for each additional Result Level.

Thread Rank Eight
Deed: The wielder must confront a Horror invoking the name of Tull-Hammus, while wearing the repaired spectacles.
Effect: The penalty to the wearer’s Spell Defense when he is the target of the Horror Mark ability is reduced to 0.
For 4 Strain, the wielder may gain insight into a horror’s stamina, making it easier to exhaust it. The wielder makes a Knowledge (Horror Lore) Skill Test and compares the result against the Spell defense of the horror. On an Average Result, the horror receives a -1 penalty to its Durability Step for a number of rounds equal to the wielder’s Thread Rank. This penalty increases by -1 for each additional Result Level.




Dieser Artikel ist ein Beitrag zum Karneval der Rollenspielblogs im März 2015 mit dem Thema "Auf's Auge". Die Moderation liegt bei Athair von der Zauberferne, alle Beiträge des Monats werden zudem in diesem Thread des Forums der Rollenspielblogs aufgelistet.


Bildnachweis
Klaus Westerhoff: "Die Brille des Tull-Hammus", Creative Commons CC BY-NC-SA 3.0.

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